عوارض و جایگزین قرص برنج

آلومینیوم فسفید یا همون قرص برنج از آفت کش های بسیار قوی و کاربردی است که برای از بین بردن و جلوگیری حشرات غلات مورد استفاده قرار می گیرد.

با ما در این مقاله همراه باشید تا به سوالات رایج شما عزیزان در خصوص این قرص پرکابرد منتهی خطرناک پاسخ دهیم، ما بر این باوریم جزییات قرص برنج برای همه کسانی که از غلات مهمی مثل برنج در زندگی روزمره خود استفاده میکنند واجب است

قرص برنج چیست ؟

شاید وقتی بار اول بدون هیچ اطلاعی کلمه قرص برنج را بشنویم، تصور ما اینگونه خواهد بود که قرص برنج، قرصی است که از برنج درست شده است. به آن معنا که ماهیت و مواد اولیه ی سازنده این قرص از برنج می باشد. در صورتی که اینگونه نیست. قرص برنج همان قرصی است که برای دفع آفت های برنج و نگهداری طولانی مدت برنج و دیگر محصولات زراعی مورد استفاده قرار می گیرد. جدای از این، از آن جا که ترکیبات قرص برنج به گونه ای طراحی شده  است که  هرگونه آفت که ممکن است در انباری ها وجود داشته باشد را نابود می کند، اغلب مردم از آن استفاده می کنند. در ادامه بیشتر در مورد ترکیبات قرص برنج توضیح خواهیم داد:

ترکیبات قرص برنج

آلومینیوم فسفید از ترکیبات اصلی قرص برنج می باشد. دارا بودن همین عنصر، موجب خطرناک بودن این قرص ها شده است. لازم به ذکر است که در صورت مصرف خوراکی یا بوییدن، توسط انسان و هر موجود زنده ای موجب ایجاد عوارض حاد گوناگون و در نهایت مرگ سریع و زجر آور می‌شود. خاصیت سمی آلومینیوم فسفید به خاطر گاز فسفین می باشد که دارای ویژگی سیتوتوکسیتی است. این  گاز از فعالیت آنزیم‌ های سلول‌ های حیاتی جلوگیری و بافت ‌ها را نابود می‌کند. نوع گیاهی این قرص نیز با بسته بندی پلاستیکی وجود دارد که فاقد هر گونه فسفید فلزی بوده و حاوی عصاره سیر، کلرور سدیم، تالک و نشاسته می باشد. نوع گیاهی فاقد اثرات سمی سیستمیک بوده و علایم مسمومیت آن بصورت گوارشی و خطر مسمومیت با آن  به مراتب کمتر می باشد.

عوارض قرص برنج

قرص برنج، ماده‌ ای سمی و خطرناک است که برای دفع آفات غلات و حبوبات و نگهداری طولانی مدت آن استفاده می‌ شود. این ماده با تولید گاز فسفین علاوه بر آسیب به سلامت انسان و حیوانات، باعث بروز مشکلاتی مانند تحریک پذیری معده، اختلالات عصبی و مشکلات کبدی می‌شود، در بازار سیاه، قرص برنج‌ هایی وجود دارند که مشابه با قرص‌ های روانگردان هستند. افراد سودجو این قرص‌ها را به جای قرص‌های توهم‌ زا به فروش می‌ رسانند و این امر سالانه سبب کشته شدن تعداد کثیری از جوانان می‌ شود

دسترسی آسان و قیمت پایین قرص برنج، موجب شده است افراد زیادی که در شرایط روحی و عاطفی نامساعد قرار دارند، به راحتی آن را تهیه کرده و دست به خودکشی بزنند. این امر نیز موجب مرگ زجر آور عده زیادی از مردم کشورمان شده استف در مجموع، قرص برنج یک ماده بسیار خطرناک است که استفاده از آن، عواقب جبران‌ ناپذیری در پی دارد.

عوارض قرص برنج به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می‌ شوند:

عوارض حاد

عوارض حاد قرص برنج، در صورت مصرف یا استنشاق گاز فسفینی در عرض چند دقیقه تا چند ساعت بروز می‌ کند. این عوارض عبارتند از:

  • تهوع و استفراغ
  • سردرد
  • گیجی
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • تشنج
  • از دست دادن هوشیاری
  • مرگ

عوارض مزمن

عوارض مزمن قرص برنج، در صورت قرار گرفتن در معرض گاز فسفین به مدت طولانی بروز می‌ کند. این عوارض عبارتند از:

  • آسیب به کبد
  • آسیب به کلیه‌ ها
  • آسیب به سیستم عصبی مرکزی
  • سرطان

مسمومیت با قرص برنج، یکی از شایع‌ ترین دلایل مرگ بر اثر مسمومیت در کشور است. به همین دلیل، بسیار مهم است که از مصرف قرص برنج خود داری کنید، دقت داشته باشید حتی در مقادیر کم، قرص برنج می‌ تواند باعث مسمومیت و مرگ شود، برای جلوگیری از مسمومیت با قرص برنج به نکات زیر دقت کنید

  1. از نگهداری قرص برنج در خانه خودداری کنید.
  2. اگر قرص برنج را در خانه دارید، آن را در یک مکان امن و دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.
  3. اگر در معرض گاز فسفینیک قرار گرفتید، بلافاصله به هوای آزاد بروید و در صورت بروز علائم مسمومیت، به دنبال کمک پزشکی باشید.
  4. اگر مشکوک به مسمومیت با قرص برنج هستید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

اگر دچار مسمومیت بصورت خواسته یا ناخواسته با قرص برنج شده اید و به کمک فوری نیاز دارید سریعا با شماره 123 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.