داروهای تیروئید و ضد تیروئید

لووتیروکسین سدیم

لووتیروکسین چیست؟

‎داروی لووتیروکسین نام آشنایی برای افراد مبتلا به کم کاری غدد تیروئید می باشد.
‎هنگامی که غده ی تیروئید به اندازه ی طبیعی فعالیت ندارد، میزان هورمون های تیروئیدی در بدن شما کاهش می یابد. این اختلال در پزشکی به هایپوتیروئیدیسم معروف می باشد.
‎لووتیروکسین تعادل هورمون های تیروئیدی را در بدن ایجاد می کند و از لحاظ ساختاری بسیار شبیه به تیروکسین یا T4(یکی از هورمون هایی که به صورت طبیعی در بدن تولید می شود) می باشد.

‎پیش از مصرف لووتیروکسین

‎-در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید زیرا لازم است در این مدت معاینات و آزمایشات دوره ای خاص توسط پزشک برای شما انجام شود.همچنین لازم است عملکرد غده ی تیروئید کودک شما نیز بررسی شود.
‎-در صورتی که مبتلا به بیماری قلبی (مانند آنژین صدری) می باشید و یا فشار خون بالا دارید ، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-در صورتی که به هر دلیلی اختلال در عملکرد غدد فوق کلیوی دارید و به شما گفته شده است که تولید هورمون های کورتیزول در بدن شما کم می باشد ، یا تحت درمان با داروهای کورتیکواستروئیدی (پردنیزولون ، بتامتازون ، دگزامتازون ، هیدروکورتیزون و …) می باشید پزشک خود را مطلع نمایید.
‎-در صورتی که پیش از این سابقه ی پرکاری تیروئید داشته اید به پزشک خود یادآوری نمایید.
‎-در صورت ابتلا به دیابت ، عدم توانایی بدن در تنظیم آب بدن (دیابت اینسیپیدوس که اختلال نادری می باشد) به پزشک خود اطلاع دهید.
_از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.‎
‎-در صورت سابقه ی هرگونه حساسیت دارویی ، پزشک خود را مطلع نمایید.

 

‎نحوه ی مصرف لووتیروکسین

– ‎لووتیروکسین را دقیقا همانگونه که پزشک توصیه می کند مصرف نمایید. ممکن است مصرف دارو برای شما روزانه پیش از صبحانه تجویز شده باشد (تعداد قرص در هر بسته با توجه به شرایط شما محاسبه می شود.)
‎-این دارو به صورت قرص با دوزهای مختلف ۵۰ ، ۷۵ ، ۱۰۰میکروگرم موجود می باشد. بسته به مقدار مصرف دارویی که در هر نوبت برای شما محاسبه شده است ممکن است در یک نوبت نیاز به مصرف چند قرص با دوزهای متفاوت داشته باشید لذا در این صورت ، هنگام مصرف به دوز هر قرص دقت بفرمایید.
‎-ممکن است درمان با یک قرص ۵۰ -۱۰۰ میکروگرمی به صورت روزانه آغاز شود و با توجه به شرایط بیمار تا ۱۰۰تا ۲۰۰ میکروگرم در روز افزایش یابد.

‎مواد غذایی و لووتیروکسین

‎طبق تحقیقات مصرف برخی از مواد غذایی می تواند موجب کاهش جذب لووتیروکسین شود.مصرف بیش از حد و همیشگی گردو،سویا،گریپ فروت و نوشیدنی های کافئین دار باعث کاهش اثر لووتیروکسین می شود. این مواد را در رژیم غذایی خود به صورت کم و متعادل مصرف نمایید.
‎-در صورتی که لووتیروکسین برای کودک شما تجویز شده است، مقدار مصرف دارو در هر نوبت با توجه به وزن و سن و نوع اختلال برای وی توسط پزشک محاسبه می شود. مقدار تجویز شده را حداقل نیم ساعت پیش از اولین وعده غذایی روزانه به کودک خود بدهید.
‎-در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو،بلافاصله بعد از یادآوری در صورتی که ۲-۳ساعت از زمان مصرف گذشته است،میل کنید. اما در صورتی که بیش از ۲-۳ ساعت گذشته است،نوبت فراموش شده را مصرف نکنید و از ۲برابر نمودن مقدار مصرف دارو در یک نوبت نیز خودداری نمایید.

 

لیوتیرونین سدیم

موارد مصرف لیوتیرونین سدیم

ليوتيرونين براي تشخيص و درمان كم كاري تيروئيد، پيشگيري و درمان گواتر و سرطان تيروئيد و همچنين بررسي عملكرد غده تيروئيد به كار مي رود.

مکانیسم اثر لیوتیرونین سدیم

هورمون هاي تيروئيدي داراي دو اثر آنابوليك و كاتابوليك مي باشند و در متابوليسم طبيعي، رشد و تكامل، خصوصاً تكامل سيستم عصبي كودكان نقش دارند.

فارماکوکینتیک لیوتیرونین سدیم

تقريباً 95درصد از راه خوراكي جذب مي شود. اتصال پروتئيني دارو زياد(بيش از 99 درصد) مي باشد و مقادير كمي از آن در كبد متابوليزه و در صفرا ترشح مي شود. زمان رسيدن به حداكثر اثرات درماني 72-48 ساعت است و پس از قطع دارو، ‌اثر آن تا 72 ساعت باقي مي ماند.

اين دارو در تيروتوكسيكوز، سابقه پركاري تيروئيد، حساسيت به هورمون هاي تيروئيدي و بيماري هاي قلبي-عروقي( آنژين صدري، آترواسكلروز، بيماري سرخگ كرونر، فشار خون بالا و انفاركتوس ميوكارد) نبايد مصرف شود.
درد آنژيني، آريتمي قلبي، طپش قلب، كرامپ هاي عضلاني، تاكي كاردي، اسهال، استفراغ، لرزش، بي قراري، تحريك پذيري، بي خوابي، سردرد، گرگرفتگي، تعريق، كاهش وزن و ضعف عضلاني از عوارض جانبي دارو هستند.

تداخلات دارویی لیوتیرونین سدیم

در صورت مصرف همزمان با داروهاي ضد انعقاد خوراكي، تنظيم مقدار مصرف آنها بر اساس زمان پروترومبين لازم است. كلستيرامين سبب تأخير و جلوگيري از جذب دارو مي شود، بنابراين بين تجويز دو دارو بايد 5-4 ساعت فاصله باشد. مصرف همزمان با داروهاي مقلد سمپاتيك، اثر دارو را زياد مي كند.

هشدار ها لیوتیرونین سدیم

1. براي افراد مسن، بيماران قلبي-عروقي، بيماران مبتلا به ديابت بايد با احتياط تجويز شود.
2. در بيماران ديابتي ممكن است نياز به افزايش مقدار مصرف داروهاي ضد ديابت باشد.
3. در دوران بارداري ممكن است اندازه گيري تيرو تروپين سرم براي تنظيم مقدار مصرف دارو لازم باشد.
4. بيماران مبتلا به ميكزدم يا مبتلايان به كم كاري طولاني مدت تيروئيد ممكن است به اثرات هورمون هاي تيروئيدي حساس تر باشند.

متی مازول Methimazole

متي مازول در درمان پركاري تيروئيد مصرف مي شود.

مکانیسم اثر متی مازول

اين دارو از طريق ممانعت از اتصال يد به تيروزين و جفت شدن يدوتيروزين ها باعث مهار ساخت هورمون تيروئيد مي شود.

فارماکوکینتیک متی مازول

جذب خوراكي متي مازول سريع است ولي تحت تأثير غذا قرار مي گيرد. نيمه عمر متي مازول حدود 14-4 ساعت است. شروع اثر چند روز يا چند هفته بعد از شروع مصرف دارو است. دفع متي متازول عمدتاً كليوي است.

عوارض جانبی متی مازول

آگرانولوسيتوز ( تب، لرز، گلودرد‌) زردي چشم و پوست ( يرقان انسدادي ) از عوارض جانبي مهم دارو هستند.

تداخلات دارویی متی مازول

مصرف همزمان داروهاي ضد انعقاد خوراكي با متي مازول ممكن است باعث افزايش اثرات ضدانعقادي شود. مصرف همزمان داروهاي مضعف مغز استخوان با متي مازول ممكن است باعث تشديد عوارض جانبي دارو شود.

هشدار ها متی مازول

1. در صورت وجود ضعف مغز استخوان، عيب كار كبد يا عفونت بايد با احتياط مصرف شود.
2. امكان بروز حساسيت متقاطع بين داروهاي ضدتيروئيد وجود دارد.
3. دوره درمان با دارو معمولاً ( شش ماه تا چند سال) است.
4. در صورت بروز علائم آگرانولوسيتوز ( گلودرد، تب يا بثورات جلدي) بايد سريعاً به پزشك مراجعه شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۵۴۱۰۹۰۰۰ -۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.