داروی رفع تترابنازین و بیماری هانتینگتون (حرکات کنترل نشده و غیر ارادی)

تترابنازین

تترابنازین بر مغز و سیستم عصبی شما تاثیر می‌گذارد و برای درمان حرکات ناگهانی عضلانی در بیماری‌هایی مانند هانتینگتون و دیسکینزی خفیف استفاده می‌شود.

مکانســیم اثر

تترابنازین با مهار آزادســازی محتویات وزیکول های مونوآمینی به داخل فضای ســیناپس های عصبی از فعالیــت آنها جلوگیری می کند و علاوه بر آن رسپتورهای پس سیناپسی دوپامینی را نیــز بلاک می‌کند و یک Centeral Monoamine Depleting agent محسوب می‌شود

مورد مصرف

تترابنازین در درمان بیماری های هایپرکینتیــک مانند انواع کره هــا (chorea)٬ هانتیگتــون، کره بارداري، کره ناشــی از لوپوس، کریه ســیندهام (که به دنبال تب روماتســیمی رخ می‌دهد٬ کره ناشی از کهول سن (senile chorea) ، ســندروم توره (tourett) و برخی از انواع تیک‌ها (tick) و تاردیو دیســکینزی ها موثر است.

متابولیســم

متابولیــت اصلــی تترابنازیــن، هیدروکســی تترابنازیــن اســت که خــود یک متابولیت فعال محسوب می شود. بخش عمده این دارو از راه کبد دفع می شود.

 

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی تترابنازین

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی تترابنازین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردار هستید و یا درصورتی‌که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر بیماری قلبی-عروقی یا ضربان قلب نامنظم دارید.
  • اگر مشکلی در کلیه و کبد خود دارید.
  • اگر افسردگی دارید.
  • در صورتی که علائم بیماری پارکینسون را دارید.
  • اگر شما بیماری به نام فئوکروموسیتوم (تومور در غده آدرنال) دارید.
  • اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

عوارض جانبی داروی تترابنازین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

عوارض رایج داروی تترابنازین

  • احساس افسردگی و حرکات عضلانی غیر طبیعی: در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

عوارض نادر داروی تترابنازین

  • سوء هاضمه،شکم درد، تهوع، احساس بیماری: آب فراوانی بنوشید تا آب از دست رفته تأمین شود؛ غذاهای ساده مصرف کنید و از خوردن غذاهای تند و پرچرب خودداری کنید.
  • سرگیجه، خستگی و خواب آلودگی : در این شرایط از رانندگی کردن و کار با ابزار خودداری نمایید.
  • سردرد: از پزشکتان بخواهید که یک مسکن مناسب برایتان تجویز نماید.
  • نگرانی، مشکلات خواب و مشکل در بلع: در صورتی که هر کدام از این موارد دردسر ساز شد با پزشکتان مشورت نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی تترابنازین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

 

موارد مصرف تترابنازین

‎تترابنازین متعلق به دسته داروهای نورولوژیک می باشد و در واقع یک تخلیه کننده ی مونوآمین مرکزی است. در کنترل درمان بیماری هانتینگتون، سندرم tourette و tardive dyskinesia ، مورد استفاده قرار می گیرد .
‎فرم دارویی موجود
‎این دارو به صورت قرص خوراکی در دوز های ۱۲/۵ و ۲۵ میلی گرم تولید شده است و با نام تجاری xenazine مشهور است.

مکانیسم اثر تترابنازین

مکانیسم اثر این دارو ناشناخته می باشد. اما با مهار برگشت پذیر گیرنده های (versicular mono amine transportorter type2) VMAT2 می تواند باعث کاهش دریافت مونوآمین توسط وزیکول های سیناپسی شده و در نتیجه منجر به کاهش ذخیره ی مونوآمین گردد.

مکانیسم اثر: جذب گوارشی این دارو ضعیف و متغیر است به میزان زیادی تحت اثر گذراول کبدی متابولیزه می شود. متابولیت اصلی آن (هیدروکسی تترابنازین) که در اثر احیای تترابنازین به دست می آید به اندازه خود فعال است. این دارو به شکل متابولیت هایش از طریق ادرار دفع می شود.

 

تداخلات مهم تترابنازین

گزارش شده که تترابنازین، اثر رزرپین را بلوک می کند. همچنین ممکن است اثر لوودوپا را کاهش دهد و علایم پارکینسونیسم را تشدید کند. تجویز تترابنازین سریع الاثر به دنبال مصرف دوره ای از داروهای MAOI به بروز حالتی از گیجی و منگی، بی قراری و اختلال جهت یابی منجر شده است. تترابنازین را همراه یا تا 14 روز بعد از مصرف این داروها تجویز نکنید.

توصیه های دارویی تترابنازین

‎-در مدت مصرف این دارو احتمال بروز افسردگی و افکار خطرناک مانند فکر خودکشی در بیمار وجود دارد . لذا در صورت مشاهده ی تغییرات خلق و خو و یا چنین افکاری در بیمار باید فواید و مضرات ادامه ی مصرف دارو توسط پزشک ارزیابی گردد.
‎همچنین به بیمار یا همراه وی توصیه های لازم در مورد احتمال بروز افسردگی و راهکار های مناسب جهت کاهش خطرات ناشی از آن ارائه گردد .
‎-وضعیت بیمار بصورت منظم از نظر روحی ( افکار و رفتار )، فشار خون و ضربان قلب کنترل گردد تا در صورت احتمال افت فشار خون ، اقدامات لازم انجام شود .
‎-با توجه به تداخلات دارویی گسترده ی تترابنازین لازم است لیست دارو های بیمار بطور کامل بررسی گردد. ( خصوصا سابقه ی مصرف MAOIs حداقل ۱۴ روز پیش از شروع درمان با تترابنازین و سابقه ی مصرف رزرپین ۲۰ روز پیش از شروع مصرف تترابنازین از بیمار یا همراه پرسیده شود)

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۵۴۱۰۹۰۰۰ -۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.