داروهای درمانی ام اس آمپول ها و قرص ها

امروزه داروهاي متعدد و فراواني براي بيماري MS وجود دارد كه مستقيما به كنترل علايم بيماري مربوط نمي‏شود و شاید فقط براي اصلاح روند بيماري مناسب باشد. از آن جمله مي‏توان به سه نوع بتااينترفرون (interferon Beta) اشاره كرد؛ (بتافرون، آونكس و ربيف) (Rebif-Avonex-Betaferon) و داروي گلاتيرامراستات (كوپاكسون) كه هر كدام از آنها ويژگي متفاوتي دارند (در روش و دفعات تزريق)*

بتااينترفرون‏

امروزه بتااينترفرون را تنها بر روند عود – بهبود بيماري MS موثر مي‏دانند. به تازگي تحقيقات كلينيكي صورت گرفته تا تاثير اين اين دارو بر نوع پيش‏رونده بيماري MS را ارزيابي نمايند. انواع در دسترس اينترفرون عبارتند از:

* بتا اينترفرون b 1 (با نام تجاري: بتاسرون، بتافرون) (كمپاني داروسازي: برلكس در آمريكاي شمالي، شرينك AG در اروپا و ساير نقاط دنيا)
* بتا اينترفرون a 1 (با نام تجاري آونكس) (كمپاني داروسازي: بيوژن)

* بتا اينترفرون a 1 (با نام تجاري ربيف) (كمپاني داروسازي: ارس سرونو)نتايج تحقيقات كلينيكي طولاني مدت درباره بتاسرون و آونكس به همراه بتاسرون براي استفاده در آمريكا، كانادا، استراليا، انگلستان و بسياري از كشورهاي اروپائي‏پذيرفته شده است. امروزه آونكس در آمريكا و اروپا پذيرفته شده است.ربيف همچنان تحت تحقيقات كلينيكي قرار دارد اما در سوئيس، انگلستان، كانادا، استراليا و اعضاي اتحاديه اروپا عرضه مي‏شود. بتاسرون به عنوان داروي تجويز شده در آمريكا براي بيش از 20 هزار مبتلا به MS دو سال كه مورد بهره برداري قرار گرفته است.- عوارض جانبي بتاسرون‏مهمترين عوارض بتاسرون عبارتند از:

* عكس العمل محل تزريق: تزريق صحيح طبق دستور، محل تزريق چرخشي و ماساژ محل پس از تزريق، اين مشكل را كم رنگ مي‏كند.
* نشانه هائي شبيه آنفولانزا: كه شامل تب و لرز و درد عضلات مي‏شود: اين نشانه معمولا به صورت خود به خود پس از3 ماه از بين مي‏رود. همچنين تزريق در ساعات بعد از ظهر و استفاده از قرص پاراستامول، آسپرين يا ايبوپروفن همزمان با تزريق، اين مشكل را كمتر مي‏كند.
* افسردگي: در تحقيقات كلينيكي گزارش شده كه برخي افراد، دست به خودكشي زده و يا براي اينكار تلاش نمودند. لازم به ذكر است كه كنترل همزمان توسط يك داروي تخصصي، بخش مكمل اين درمان است.كوپليمر 1كوپليمر 1 (نام تجاري: كوپاكسون) (كمپاني داروسازي: داروسازي تو 1) نتايج تحقيقات كلينيكي درباره كوپاكسون نشان مي‏دهد كه اين دارو سبب كاهش ميزان عود بيماري مي‏شود. كوپاكسون چند سالي است كه در كشور فلسطين، عرضه مي‏شود.- اين داروها چگونه استفاده مي‏شود؟

 

* بتافرون و ربيف با تزريق زيرپوستي يك روز در ميان توسط خود شخص‏

* آونكس با تزريق عضلاني هفتگي‏

 

* كوپاكسون با تزريق زيرپوستي روزانه توسط خود شخص همه اين داروها بر دفعات و شدت عود بيماري و ميزان آسيب رساني آن كه در تصاوير MRI قابل مشاهده است، تاثير گذار هستند. تصميم‏گيري براي اينكه آيا شخص قابل معالجه هست يا نه و اينكه آيا بايد مصرف دارو را آغاز كند يا خير، و در نهايت اينكه چه دارويي براي اومناسب‏تر مي‏باشد، مسئله‏اي است كه بايد ميان بيمار مبتلا به MS و پزشك مشاور او – پزشك متخصص اعصاب – به مشورت گذاشته شود. در اين ميان مسايل مهمي از قبيل:در دسترس بودن دارو، هزينه آن، وضعيت خدمات بهداشت و درمان و غيره وجود دارند كه بر روند تصميم‏گيري تاثير مي‏گذارند.- درمان‏هاي دوره‏اي تا چه اندازه مفيد هستند؟

همانطور كه پيش از اين گفته شد، براي MS معالجه هاي شناخته نشده است. اما روش‏هاي گوناگون براي كنترل اين بيماري وجود دارد.درمان‏هاي مختلف بيشتر شامل معالجات غيررسمي، غيرسنتي و غالبا غيردارويي مي‏شود. بسياري از آنها بدون آزمايش‏هاي دشوار علمي و توسط پرسنل پيراپزشكي و يا افراد تازه كار علاقمند پيشنهاد و معرفي مي‏گردد.

اگر چه ممكن است برخي از اين درمان‏ها، كم ضررتر و يا حتي سودمند باشند، اما بيماران مبتلا به MS لازم است درباره راه‏هاي پيشنهادي براي كنترل و يا معالجه بيماري خود محتاط و دقيق باشند.بيشتر اين درمان‏هاي عجيب و غريب، هزينه‏هاي بالايي دارند و حتي خطرناك هستند (و متاسفانه تصور خطر احتمالي اين درمان‏ها، نمي‏تواند احساسات عمومي را تغيير دهد.)

سینومر (گلاتیرامر استات)

معرفی دارو

داروی سینومر چیست؟

سینومر نام تجاری داروی گلاتیرامر استات است. داخل هر ابزار فیزیوجکت، یک سرنگ از پیش پر شده قرار دارد که حاوی 40 میلی گرم گلاتیرامر استات به شکل محلول بی رنگ متمایل به زرد، بدون کدورت و ذره است و در بسته بندی های 12 عددی به همراه برگه راهنمای بیمار عرضه می گردد.

موارد مصرف

داروی سینومر برای چه مواردی استفاده می شود؟

داروی سینومر براي درمان فرم های عودکننده ام اس استفاده می شود. اين دارو تعداد و شدت حمله ها را کاهش مي دهد و روند پیشرفت  ناتوانی را کند می کند.

موارد منع مصرف

چه زمانی داروی سینومر نباید مصرف شود؟

در صورت حساسیت به گلاتیرامر استات یا مانیتول، داروی سینومر نباید مصرف شود.

احتیاطات و نکات حائز اهمیت در استفاده از سینومر چیست؟

  • در صورت استفاده از هر داروی دیگر، با پزشک معالج خود مشورت نمایید.
  • به هیچ عنوان از داروی تاریخ گذشته استفاده نکنید.
  • در صورت مشاهده تغییر رنگ، ذره یا کدورت از مصرف فراورده خودداری نمایید.
  • دارو دور از دید و دسترس اطفال نگهداری شود.
  • توصیه می شود که هنگام استفاده از فراورده ، نام و شماره سری ساخت محصول به منظور حفظ سوابق سری های ساخت استفاده شده، ثبت شود.

مصرف همزمان داروی سینومر با کدام داروها تداخل دارد؟

در صورت مصرف سایر داروها، مکمل ها و فرآورده های گیاهی پیش از مصرف داروی سینومر با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.

چه مقدار داروی سینومر باید مصرف شود؟

مقدار مصرف هر دارو را پزشک معین می نماید. اما مقدار مصرف معمول دارو به شرح زیر است:

داروی سینومر ۴۰میلی گرمی ، 3 بار در هفته تجویز می گردد. (حداقل 48 ساعت فاصله بین هر تزریق باید رعایت شود(.

این دارو فقط برای تجویز زیر جلدی بوده و به صورت سایر رو شهای تزریق قابل مصرف نیست.

محل های مناسب برای تزریق ناحیه شکم با فاصله 5 سانتی متر از ناف، پشت بازو، بخش رویی ران، 5 سانت بالای زانو و بخش پشت و بالای لگن است و کل باسن قابل استفاده برای این تزریق نیست.

آیا مصرف سینومر در دوران بارداری و شیردهی مجاز است؟

چنانچه در دوران بارداری (یا شیردهی) هستید، پیش از مصرف سینومر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

در صورت فراموش نمودن یک یا چند نوبت از مصرف دارو چه باید کرد؟

در صورت فراموش کردن دوز، باید به محض به یاد آوردن، تزریق صورت گیرد و اگر به زمان تزریق دوز بعدی نزدیک شد ه اید، دوز فراموش شده را رها کنید و تزریق را طبق برنامه قبلی ادامه دهید.

از مصرف دوز اضافی برای جبران دوز فراموش شده خودداری کنید.

در صورت مصرف بیش از مقدار توصیه شده دارو چه اقدامی انجام شود؟

از مصرف دوز اضافی داروی اجتناب گردد و در مورد مصرف دوز اضافی با پزشک یا داروساز خود برای توصیه های بیشتر تماس حاصل فرمایید.

عوارض

داروی سینومر چه عوارضی دارد؟

هر دارو به موازات اثرات درمانی ممکن است باعث بروز بعضی عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود.

در صورت بروز واکنش های ازدیاد حساسیتی  همراه با احساس گرفتگی در گلو، تورم، راش، کهیر و خارش زیر با داروساز یا پزشک خود مشورت نمائید.

اگر این علائم در شما بروز کرد، دوز بعدی دارو را تزریق نکنید و به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش های پس از تزریق از جمله گرگرفتگی، درد قفسه سینه، تپش قلب، اضطراب، تنگی نفس ممکن است بلافاصله بعد از تزریق و یا در هر زمانی در طول دوره درمان رخ دهد.

این واکنش ها گذرا و خود محدود شونده است و نیاز به اقدام درمانی خاصی ندارد.

عوارض شایع داروی سینومر عبارتند از: درد، قرمزی، خارش و التهاب محل تزریق، راش، تنگی نفس و گرگرفتگی.

در صورت بروز علائم ناخوشایند دیگر که احتمال می دهید ناشی از مصرف دارو باشد، داروساز یا پزشک خود را مطلع سازید.

شرایط نگهداری

شرایط نگهداری داروی سینومر چگونه است؟

  • داروی سینومر باید در دمای 2 تا 8 درجه سانتی گراد )در یخچال(نگهداری و از یخ زدگی محافظت شود.
  • دارو در جعبه ي اصلي و دور از نور نگهداري شود.
  • دارو در مكاني دور از دسترس كودكان نگهداري شود.
  • به هيچ عنوان از داروي تاريخ گذشته استفاده نشود.

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۵۴۱۰۹۰۰۰ -۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.